Komponenttipula ja kyberturvallisuus ovat puhuttaneet ympäri maailmaa. Molemmat haasteet ovat kuitenkin ratkaistavissa yhteistyöllä ja ennakoinnilla.
Maailmalla eri syistä vallitseva komponenttipula on tuttu haaste monelle suomalaisyritykselle. IT-laitteita ja komponentteja ostavat yritykset ovat joutuneet varautumaan jopa vuoden odotukseen etenkin verkkolaitteiden ja palvelinten osalta. Moni toimija on huolissaan jatkuvuudesta.
”Monella valmistajalla tosiaan on isoja haasteita toimitusten kanssa. Kun tilanteet maailmalla muuttuivat muutama vuosi sitten, me Decensillä reagoimme haasteisiin nopeasti ja investoimme laitteita varastoomme”, kertoo Decensin myyntijohtaja Ville Sandberg.
”Tämän ansiosta olemme pystyneet tarjoamaan laitteita ja palveluita hyvällä toimitusajalla globaalista tilanteesta huolimatta. Kävimme myös aktiivisesti keskusteluja laitevalmistajien kanssa ja teimme yhteistyövalintoja niiden pohjalta. Huawein toimituslupaukset vakuuttivat ja olemme pystyneet sen pohjalta käyttöönottamaan asiakkaille uusia palveluja kuten ennenkin”, Sandberg jatkaa.
Asiakkaat keskiössä
Sandbergin mukaan Decensillä on aina ollut tekemisen meininki ja erittäin osaava sekä motivoitunut henkilökunta. Yrityksen toiminnan keskiössä on asiakkaat – palveluita tehdään asiakkaiden tarpeiden mukaan ja heitä myös kuunnellaan. Skaalautuvuuden lisäksi palveluiden hinnoittelu on asiakkaalle läpinäkyvää.
”Kyllähän myös nopeat toimitusajat ilman muuta tuovat kilpailuetua. Meille nopeutta tärkeämpää on kuitenkin toimitusaikojen luotettavuus ja varmuus, koska niiden varaan pystymme aikataluttamaan resurssit ja käyttöönotot.”
Viime aikoina on puhuttu paljon kyberturvallisuudesta joidenkin laitevalmistajien kohdalla, mutta Decensillä ei olla huolissaan komponenttien ja laitteiden turvallisuudesta.
”Meillä on omat huippuasiantuntijat, jotka testaavat näitä asioita ja käyvät tarkasti läpi kaikkien käyttämiemme laitteiden turvallisuuden, sekä sen, mitä laitevalmistajia palvelutuotantoon otetaan käyttöön ja tuovatko ne mahdollisesti jotain rajauksia asiakasrajapintaan. Samalla luotamme myös valmistajalta saamiimme dokumentteihin ja ulkopuolisten asiantuntijoiden lausuntoihin”, toteaa Sandberg.
Komponenttipula ei ole ikuinen
Elokuun lopulla Tivi-lehdessä ilmestyneessä artikkelissa todettiin, että vanhat ajat eivät ole palaamassa, vaan 6–12 kuukauden toimitusajat ovat ICT-sektorilla uusi normaali. Artikkelissa todettiin myös, että markkinoilta ei löydy yritysten nopeasti tarvitsemia laitteita. Tämä johtaa monessa tapauksessa rajuihinkin kompromisseihin, jotta luvatuissa toimitusajoissa voidaan pysyä, ja moni hankkija on esimerkiksi päätynyt käyttämään vanhoja laitteistoja suunniteltua pidempään.
”Me uskomme vahvasti siihen, että saatavuudet tulevat jollakin aikavälillä paranemaan, riippuen toki valmistajien eri tilanteista. Me toki tarkastelemme jatkossakin tilannetta ja panostamme yhteistyöhön niiden toimijoiden kanssa, joilla saatavuudet ja etenkin luotettavuudet ovat hyvät”, päättää Sandberg.
Juttu julkaistu Tivin verkkosivuilla 30.11.2022.