Ajankohtaista

Team Decensin Niclas Grönholm kilpailee rallicrossin MM-sarjassa, rallin kaksinkertaisen maailmanmestarin Marcus ”Bosse” Grönholmin johtamassa GRX Taneco -tallissa.

Tänä vuonna koronapandemia laittoi rallicrossin kilpailukalenterit uuteen uskoon, kuten muunkin moottoriurheilun kaikkialla maailmassa. Kilpailut on ajettu tyhjille katsomoille ja turvallisuusmääräykset ovat olleet kireät. Toisaalta MM-kalenterin uudelleenjärjestelyn ansiosta avautui mahdollisuus kuuden vuoden tauon jälkeen järjestää rallicrossin MM-osakilpailu Suomessa.

Rallicrossin kolme ensimmäistä MM-osakilpailua, Ruotsissa, Suomessa ja Latviassa ajettiin suunnitelmien mukaisesti. Kauden alku ei ollut helppo Niclakselle ja GRX -tallille, mutta Suomen osakilpailusta Kouvolassa Grönholm kuittasi upeasti uransa kolmannen osakilpailuvoiton. Taistelu MM-sarjan pisteistä jatkui Latviassa jossa Niclas sijoittui viidenneksi. Portugalin osakilpailu peruttiin jälleen koronan vuoksi ja seuraavaksi ajettiin Espanjassa kaksi osakilpailua joissa Niclas teki kaikkensa, mutta paras vauhti jäi löytymättä ja hänen oli tyytyminen neljänteen sijaan.

Lopulta Barcelona jäi viimeiseksi osakilpailuksi, kun korona päätti koko kauden ennen aikojaan. Kisaperuutusten myötä Niclas Grönholm jäi MM-sarjan mestaruustaistelussa toisena vuonna peräkkäin neljännelle sijalle. GRX Taneco -tiimi sijoittui toisena vuonna peräkkäin tiimien MM-pisteissä kolmanneksi.

Niclaksen debyytti rallin MM-tasolla

 

Vaikka korona tyhjensi Niclaksen kalenterin, rallivuosi ei kuitenkaan vielä päättynyt siihen vaan hän osallistui uransa ensimmäiseen MM-sarjan osakilpailuun Monzassa joulukuun alussa. Niclas osallistui vuosi sitten näytöstyyliseen Monza Rally Show -kilpailuun ja sen lisäksi hän on ajanut kahdesti Tunturirallissa.

Vähäisestä kokemuksesta huolimatta MM-rallin ensimmäinen päivä sujui Monzan vaikeissa olosuhteissa varsin mallikkaasti. Kuuden EK:n jälkeen Niclas oli kokonaiskilpailussa 15:ntenä ja pelkät R5-autot huomioiden sijoitus oli kahdeksas. Toisena päivänä Niclas kolhi autoaan yhdeksännellä erikoiskokeella ja joutui keskeyttämään.

Grönholmilla on takanaan viisi rallicrossin MM-kautta eikä visiitti toisen lajin huipulle tarkoita lajinvaihtoa. Monzassa oli tarkoitus nautiskella sekä saada kilometrejä ja harjoitusta varsinaista lajia varten. Tähtäin on siis edelleen tiukasti rallicrossin puolella, myös vuonna 2021.

Katso alla olevasta kuvakarusellista kuvia Monzan MM-rallista ja testeistä video 👇

Ota yhteyttä, niin varmistetaan yhdessä, että yrityksenne on valmis kyberturvallisuuslain vaatimuksiin.