Ajankohtaista

Tammikuun lumimyräkkä herätti taas tunteita omakotiasujassa. Siinä lunta kiukulla lapioidessa oli helppo miettiä kuinka ihanaa olisi, jos olisi kunnon välineet tehdä tätä työtä, tai jopa voisi ulkoistaa tämän homman kokonaisuudessaan paikalliselle innokkaalle nuorelle yrittäjälle, joka kiinteään hintaan hoitaisi lumityöt omilla työkaluillaan. Sama kaveri voisi sitten kesällä leikata nurmikonkin, niin ei tarvitsisi noista omakotitalo asujan ihanuuksista enää huolehtia vaan voisi keskittyä enemmän muihin, tärkeämpiin asioihin.

Sama ajatus ja toimintamalli toimii myös nykyaikaisen yrityksen sisällä. Onko yrityksen järkevää enää itse koittaa ylläpitää kaikkea sen toimintaa ja laitteistoa? Vai pitäisikö sen keskittyä toimintansa kanssa olennaiseen ja merkitykselliseen toimintaan, ja hankkia perustoiminnallisuus ja sen toteuttamiseen tarvittavat laitteet palveluna?

IT-osaston toiminta yrityksen sisällä on muuttunut rajusti siitä, mitä se oli vielä vuosituhannen vaihteessa. Tällöin laitteistoja ja toimintoja oli vähän, ja IT-osastolla oli henkilökuntaa runsaasti palvelemassa talon IT-käyttäjiä. Nykyään laitteistojen ja ohjelmistojen kasvu sekä IT-osastojen henkilömäärän pysyminen samana tai laskeminen yrityksen kasvaessakin, aiheuttaa sen, että olemassa olevista ratkaisuista ei saada sitä hyötyä irti miksi ne on hankittu.

Tämän lisäksi teknologian kehitys on niin rajua, että normaaliyritykselle ei ole kannattavaa kouluttaa ja ylläpitää koulutusta tietoturva, lähiverkko, virtualisointi, palvelin -ja storagelaitteistot, konttiteknologiat, pilviteknologiat jne. osa-alueilla. Näiltä alueilta jää hyödyntämättä paljon vain sen vuoksi, että niitä ei osata riittävän hyvin.

Tähänkin ongelmaan on onneksi olemassa helppo ratkaisu palveluntarjoajien muodossa. Yrityksen ei tarvitse kouluttautua jatkuvasti tai omistaa laitteita, joilla se tuottaa sitä varsinaista liiketoimintaansa, vaan ne on kustannustehokkaampaa hankkia tarvittavilta osin palveluna. Tällöin voi olla varma, että laitteisto ja palveluntuottajan osaaminen on aina tarvittavalla tasolla, jolloin niistä saadaan yritykselle maksimaalinen hyöty. Lisäarvona tulee myös se, että palveluntarjoaja pystyy yhdessä yrityksen oman IT-osaston kanssa kehittämään ja tukemaan yrityksen toimintaa tehokkaasti. Ja mikä parasta, yrityksen työntekijät saavat parempaa palvelua yrityksen omalta IT-osastolta, koska heillä on nyt enemmän aikaa kehittää omaa toimintaansa, ja vähemmän murheita palvelulaitteiden ja palvelun vuoksi.

Kaikki IT-palvelut samasta paikasta, yhdeltä kumppanilta 

Jokainen yritys on erilainen ja jokaisen yrityksen liiketoiminnan tarpeet ovat erilaiset. Tästä syystä Decens on kehittänyt asiakkailleen monipuolisia ja helposti muokattavia palvelukokonaisuuksia, joilla helpotat liiketoimintaasi ja varmistat sen jatkuvuuden turvallisesti. Voimme huolehtia yksittäisistä tarpeista tai ottaa kokonaisvastuun yrityksesi IT-toiminnasta ja sen kehittämisestä – mikä olisi sinun yrityksellesi sopivin vaihtoehto?

Valitsemalla IT-kumppaniksi Decensin, yrityksesi saa täysin suomalaisen palveluntuottajan ja tueksi laajan joukon asiantuntijoita. Heidän kanssa pystyt keskustelemaan kaikista teitä askarruttavista teknisistä asioista maanläheisesti ja ymmärrettävästi.

Lue lisää palveluistamme >

Kirjoittaja: Decensin järjestelmäasiantuntija Jyrki Kilpinen