Kun suuri osa työntekijöistä tekee töitä etänä koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi, riski arvokkaan tiedon ja työajan menetykselle on kohonnut reilusti. Työtiedostot saattavat sijaita ainoastaan työntekijän omalla koneella sen sijaan että niitä säännöllisesti kopioitaisiin esimerkiksi verkkolevylle perinteiseen tiedostojakoon.

Myös etäpalavereiden pitäminen on kasvanut  ja siirtänyt yritysten tiedostojen käsittelyä suurelta osin pois perinteisiltä verkkolevyiltä esim. Microsoft O365 pilveen (mm. Teams – ohjelmisto tallentaa tiedostot O365 Sharepointiin).

O365 tietojen varmistamisen (käyttäjien sähköpostit, Teams-tiedostot jne.) tärkeys on entistä kriittisempää, ja yritysten tulisi reagoida tähän viimeistään nyt! Microsoft vastaa palvelun käytettävyydestä ja vikasietoisuudesta, mutta ei esim. tiedostojen eheydestä.

Tietojen kalasteluyritykset ovat räjähtäneet käsiin ja jos vaikkapa hakkeri saa pääsyn yrityksen tiedostoihin ja salaa ne, on melkoisen työn takana lähteä palauttamaan kymmeniä tuhansia tiedostoja, tiedosto kerrallaan.

Decensin tarjoamalla työasemien ja pilvipalveluiden varmistuspalvelulla huolehditaan siitä, että tiedot ovat turvassa, tiedon eheys säilyy ja tieto on saatavilla mikäli työasemalla tai pilvipalvelussa sijainnut tieto on pääsee vääriin käsiin tai katoaa esimerkiksi laiterikon yhteydessä tai inhimillisestä virheestä johtuen.

Tiedon turvaamisen lisäksi palvelu sisältää jo perusversiossa mahdollisuuden tehdä päätelaitteille haavoittuvuusskannauksia, joilla pyritään huolehtimaan että päätelaitteiden tietoturva on kunnossa eikä etäyhteyksien varassa olevat päätelaitteet sisällä tietoturva-aukkoja joita hakkerit voisivat hyödyntää. Yrityksillä saattaa olla esim. päivityskäytännöt määritetty niin että työasemat lataavat tietoturvapäivitykset vain yrityksen sisäverkossa ollessaan, jota ei tänä aikana tapahdu kovinkaan usein.

Kysy lisää työasemien ja pilvipalveluiden varmistuspalvelusta, ota yhteyttä myyntimme!