Uratarina
”Yhdessä tehdään, voitetaan ja hävitään kaupat”
Decensin asiakkuusjohtaja Ville Sandberg juhlii tänä vuonna merkittävää virstanpylvästä, sillä hänellä tuli täyteen pyöreät kymmenen vuotta talossa. Koulutukseltaan Ville on sähköautomaatioteknikko, mutta myynti oli jo opiskeluaikana lähellä hänen sydäntään. Rakkaus asiakkaiden kanssa työskentelyyn veti hänet myyntityöhön.
”Lähdin 90-luvun puolivälin jälkeen myyntiedustajan hommiin, ja kiersin kaupparatsuna ympäri Suomea salkku kädessä. Itsensä kampeaminen asiakkaalle oli haastavaa, mutta opin sinä aikana myynnin saloja”, Ville muistelee alkuaikojaan myyntiedustajana.
Vuosikymmeneen on mahtunut paljon: Ville aloitti vuonna 2013 Decensin aluejohtajana pääkaupunkiseudulla ja vastasi muun muassa myynnin kehittämisestä. Kymmenessä vuodessa yrityksen henkilöstömäärä on lähes tuplaantunut. Rajuin kasvu on tapahtunut juuri pääkaupunkiseudulla, sillä Espoon-toimipisteessä työntekijöitä oli tuolloin viisi ja nyt heitä on jo 20. Yksi Villen työn suurimmista haasteista on se, kun kollegat työskentelevät eri puolilla Suomea.
”Tässä työssä korostuu yhteydenpidon tärkeys, kun kaikki puurtavat itsekseen omilla työpisteillään. Olemme lopulta kaikki samassa veneessä, ja teemme töitä asiakkaan vuoksi. Kun työpaikalla on hyvä fiilis, se näkyy myös asiakkaan suuntaan ja kotiinpäin”, Ville sanoo.
Onnistunut kauppa on myyjän raaka mittari
Korona-aika ja Teams-yhteydet ovat lyhentäneet paitsi etäisyyttä eri puolilla Suomea työskenteleviin kollegoihin, myös muuttaneet myyntityötä. Ville uskoo kasvokkaisten tapaamisten tärkeyteen.
”Myyntityö otti koronasta eniten iskuja, ja se muovasi työelämään uuden mallin. Ihmiset pitäisi saada istumaan saman pöydän äärelle. Usein ilmeiden ja eleiden perusteella voi päätellä, kuinka yhteistyö sujuu”, hän sanoo.
Myyjän pitää tulla toimeen erilaisten persoonien kanssa ja uusien ihmisten tapaamisen tulee olla luontevaa, olivatpa he titteliltään minkä tasoisia vain. Hyvä myyjä osaa myös lukea keskusteluissa rivien välistä.
”Hyvällä myyjällä on myyjän vainu. Hän pystyy kysymään asiakkaalta oleelliset kysymykset ja haastaa oikealla tavalla. Pitää myös olla pieni rahanahneus eli kauppa mielessä. Se on myyjän raaka mittari. Nälkäinen voi kuitenkin olla monella tapaa”, Ville muistuttaa.
Tarjouksen läpimatka on pitkä prosessi, ja se voi kestää kuukaudesta jopa puoleentoista vuoteen. Lopulta onnistuneet kaupat ja voitetut tarjoukset ovat se, miksi myyntiä tehdään.
”Decensissä yksittäinen myyjä ei kuitenkaan häviä tai voita kauppoja, ja tällainen asenne kuvaa hyvin heimolaisuutta. Yhdessä tehdään, yhdessä voitetaan ja yhdessä hävitään”, hän korostaa.
”On tärkeää luoda sellainen fiilis omalla tekemisellä, että kaikilla on kivaa. Ei jäädä märehtimään asioita, vaan tehdään enemmän ja mennään eteenpäin”, Ville sanoo.
Decensin vahtuutena joustavuus ja ketteryys
Heimo ja yhteen hiileen puhaltaminen ovat Villelle tärkeitä arvoja. Hän on viihtynyt Decensillä ensimmäisestä päivästä alkaen.
”Kollegoiden kanssa asioista välillä vääntäminenkin kehittää ihmistä, sillä se tehdään hyvässä hengessä. Voin luottamuksella puhua läheisimpien työkavereiden kanssa siviilipuolen asioista, myös pienistä murheista. Täällä on turvallista olla. Jos asioista ollaan eri mieltä, pystymme rohkeasti sanomaan sen. Kaikenlainen kyräily pyritään jättämään pois”, Ville sanoo.
Hän pitää Decensin vahvuutena joustavuutta ja ketteryyttä. Työntekijää kuunnellaan ja hyvät työsuhde-edut varmistavat, että ihmiset viihtyvät talossa.
Vapaa-ajallaan Ville rentoutuu liikunnan parissa. Työnantajan tarjoama virike-etu on hänelle tärkeä. Kesäisin hän pelaa golfia nuorimman tyttärensä kanssa, talvella hän verestää uudelleen hiihtoharrastusta. Kesämökki syvällä kainuulaisen metsän siimeksessä tarjoaa rauhan ja mahdollisuuden rentoutua sekä käydä pari kertaa vuodessa metsästämässä. Myös laaja kaveripiiri on perhe-elämän keskellä tärkeä voimavara.
”Kun työssä viihtyy, monesti viihtyy myös kotona. Murheet unohtuvat, kun touhuan lasten kanssa, kuskailen heitä harrastuksiin ja tuen tällä tavalla taustalla. Olen vähän sellainen, että tykkään tehdä asiat täysillä. Vapaa-ajasta en halua ottaa stressiä”, hän summaa.
”Tässä työssä korostuu yhteydenpidon tärkeys, kun kaikki puurtavat itsekseen omilla työpisteillään. Olemme lopulta kaikki samassa veneessä, ja teemme töitä asiakkaan vuoksi.”
Arjen supersankari
Supersankarisuosikki
Super-Hessu: hän vain hoitaa asiat.
IT-supervoimasi
Henkinen vahvuus.
Mikä tekee kollegoistasi supersankareita?
Luonteenpiirteet. Jokainen työkaveri on luonteeltaan omanlaisensa, mutta meillä on hyvin samanlainen arvomaailma. Työkavereiden kanssa kommunikointi on helppoa, sillä meitä yhdistää tietynlainen avoimuus ja rehellisyys.
Miten yritysten tulisi suojautua kyberkonnia vastaan?
Markkinoiden parhailla ja laadukkailla Decensin tietoturvapalveluilla.