Uratarina
”On tärkeää, että työpaikalla on tekemisen meininki”
Palvelupäällikkö Ilja Hernberg hyppäsi osaksi Heimoa kuusi vuotta sitten. Aikaisemmin asiakkaanamme ollut Ilja valvoo nimettyjen asiakkaiden päivittäistä toimintaa palvelupäällikön roolissaan.
Ilja Hernberg liittyi Decensin Heimoon asiakkaan leivistä, minkä vuoksi yrityksemme tarina on hänelle tuttu alkutaipaleilta lähtien. Ilja päätyi IT-alalle sattumien kautta noin 15 vuotta sitten, ja tätä ennen hän oli muun muassa turvallisuusalalla ja armeijassa töissä. Vuonna 2017 Ilja valmistui Laurea-ammattikorkeakoulusta, missä hän suoritti tietojärjestelmäosaamisen MBA-tutkinnon.
Decens on kasvanut paljon sitten Iljan asiakkuusvuosien. Hän huomasi jo asiakkaanamme ollessaan, että väki viihtyy yhdessä.
”Koska Decensin kasvu on ollut orgaanista, porukka on sitoutunut yhdeksi suureksi Heimoksi. Kaikki kuuden vuoden aikana tapahtuneet muutokset ovat olleet vain positiiviseen suuntaan. Decens on sopivankokoinen yritys, ja täällä ihmiset tulevat kuulluksi. Tulevaisuus näyttää valoisalta, ja se näkyy työilmapiirissä”, Ilja summaa.
Palvelupäällikkö toimii myyjän tutkaparina
Työssään palvelupäällikkönä Ilja valvoo nimettyjen asiakkaiden päivittäistä toimintaa ja varmistaa, että palvelut toteutuvat sovitusti. Hän raportoi asiakkaalle ja pitää kerran kuussa palvelunhallintapalaverit, missä hän käy asiakkaan kanssa läpi edellisen kuukauden lukemat ja muut avoimet asiat.
”Palvelupäällikön työt painottuvat tyypillisesti enemmän hallinnollisiin asioihin. Asiantuntijataustani tukee ja antaa ulottuvuuden myös asiakkaiden teknisiin ja esimerkiksi palvelimiin liittyviin töihin”, Ilja kertoo.
Decensillä työskentelee tällä hetkellä viisi palvelupäällikköä. Heistä jokaisella on omannäköiset roolinsa erilaisine asiakkaineen. Palvelupäällikkö seikkailee ketterästi tuotannon ja myynnin välimaastossa.
”Me palvelupäälliköt toimimme myyjien kanssa tutkapareina. Myyjä vastaa kaupallisesta puolesta ja palvelupäällikkö asiakkaan palveluista. Vaikka työskentelen pääasiassa yksin, mikään ei etenisi tai onnistuisi ilman tiimiä. Asiantuntijaorganisaatiossa on ensiarvoisen tärkeää, että kaikilla työntekijöillä on tekemisen meininki ja oikeanlaiset ihmiset ovat oikeilla paikoilla”, hän sanoo.
Palvelupäällikön työ on hyvin itseohjautuvaa. Teknisestä osaamisesta, asioiden järjestelykyvystä ja koordinoinnista on erityistä hyötyä työssä.
”Työtehtävistä suoriutuu huomattavasti helpommin, kun ymmärtää, miten jokin asia tehdään. Työssä on tietynlainen vapaus oman vastuunsa täyttämisestä. Tärkeintä on, että pystyy pitämään paletin kasassa ja toimimaan palvelulupausten mukaisesti”, hän sanoo.
Työ vaatii esiintymistaitoja ja pelisilmää
Ilja pitää työnsä vaihtelevuudesta ja siitä, että saa ratkaista ongelmia päivittäin. ”Tehtäväni on ohjata tilannetta tai ainakin löytää jonkinlainen ratkaisu asiaan. Saatan välillä tehdä teknistä lähitukea asiakkaan luona ja saman päivän aikana olla johtoryhmän kanssa palaverissa kauluspaita päällä”, hän kuvaa.
Myös esiintymistaidot ovat tarpeen asiakaspalvelutyössä, sillä suuri osa työstä koostuu palavereiden pitämisestä ja ihmisten kanssa työskentelystä. Iljalla on paljon pitkäaikaisia asiakkaita, joista on muodostunut ystävyyssuhteita.
”Työ vaatii tietynlaista pelisilmää: pitää osata olla ammattimainen, mutta samalla olla kiinnostunut asiakkaista ihmisinä ja löytää keskustelun aiheita työn ulkopuolelta. Sosiaaliset taidot ovat tärkeitä”, hän sanoo.
Valokuvaus ja vaeltaminen vievät ajatukset pois töistä
Ilja kehuu työyhteisön avointa ilmapiiriä. Hän kokee, että asioista uskalletaan puhua ääneen.
”Kukaan ei pelkää tuoda epäkohtia ilmi. Jos joku tuntee, ettei ole jossakin tehtävässä vahvimmillaan, se kerrotaan avoimesti. Decens on työnantajana erittäin joustava ja ymmärtäväinen. Lopulta saamme palkkamme siitä, kun autamme ihmisiä”, hän muistuttaa.
Ilja tekee paitsi palvelupäällikön töitä, myös valokuvaa silloin tällöin työpaikalla. Hänen ottamiin kuviin voi törmätä Decensin sosiaalisen median kanavissa ja nettisivuilla. Vapaa-ajalla Ilja kuvaa mieluiten luontoa ja maisemia. Monesti hän suuntaa lomilla Pohjois-Suomen jylhiin maisemiin, ja kesäisin matkat taittuvat moottoripyörällä. Moottoripyörät ja moottoripyöräkerhotoiminta kuuluvat myös oleellisena osana Iljan vapaa-aikaan.
Tänä kesänä hän lähtee viikoksi Urho Kekkosen kansallispuistoon vaeltamaan.
”Elän siellä metsäihmisen elämää, kaukana sivistyksestä ja puhelimen kuuluvuusalueen ulkopuolella”, hän summaa.
”Kukaan ei pelkää tuoda epäkohtia ilmi. Jos joku tuntee, ettei ole jossakin tehtävässä vahvimmillaan, se kerrotaan avoimesti. Decens on työnantajana erittäin joustava ja ymmärtäväinen. Lopulta saamme palkkamme siitä, kun autamme ihmisiä.”
Arjen supersankari
IT-supervoimasi
Ratkaisukeskeisyys. Asiakkaiden niin pienet kuin suuret ongelmat ratkeavat yhdessä.
Supersankarisuosikkisi
Raimo Helminen, koska Raipe ei tee itsestään numeroa.
Mikä tekee kollegoistasi supersankareita?
Talo on pullollaan huippuasiantuntijoita, jotka joustavat ja venyvät. Kaikista työntekijöistämme näkee, että ammattiylpeys on todella korkealla.
Miten yritysten tulisi suojautua konnia vastaan?
Pitämällä huolen kokonaisvaltaisesta tietoturvasta ja parhaista käytännöistä.